תביעות לשון הרע בפייסבוק

אם פעם היכולת לעשות שימוש באמצעי התקשורת הייתה שמורה לעיתונאים, עורכים ומוציאים לאור בלבד- ולכן גם הסיכונים הכרוכים בפרסום לשון הרע היו סיכונים שעמדו בעיקר לפתחם של אלה, הרי שכיום כל אחד שיש לו חשבון בפייסבוק וכמה דקות פנויות, מחזיק באופן פוטנציאלי יותר כוח פרסום מאשר היה אי פעם לכל עיתונאי במדיה הכתובת והאלקטרונית, ובצדו סיכון גדול לאין שיעור מזה שהיה לאלה, כל שהדברים נוגעים לתביעות לשון הרע בפייסבוק.     

כבר נקבע, בפסיקות בתי המשפט כי פרסום לשון הרע בפייסבוק הוא פרסום לשון הרע לכל דבר ועניין. בתי המשפט רואים בפייסבוק "פרסום" כמשמעו בחוק איסור לשון הרע, רק שלהבדיל מפרסום בעיתון, הכורך בחובו את אחריות העורך והמו"ל ולעיתים גם את אחריות המדפיס והמפיץ, תביעות לשון הרע בפייסבוק יותר מסוכנות גם משום שהמפרסם בפייסבוק נושא בחובת הפיצוי בלשון הרע לבדו.

תביעות לשון הרע בפייסבוק נחשבות ל"מסוכנות" יותר, בכל מה שקשור בתביעות לשון הרע, שכן מדובר ברשת חברתית הנצפית בכל מקום ומכול מקום ולכן עלולה לגרור הגשת תביעות לשון הרע כמעט בכל מקום בעולם. יתרונה הבולט של הרשת- היכולת להגיע להיקף גדול מאוד של אנשים, בפרקי זמן של דקות ספורות, הופך לאחד הסיכונים החמורים ביותר בתביעות לשון הרע בפייסבוק - שכן היקף הנזק הנגרם בנסיבות מסוג זה גדול לאין ערוך מכל אמצעי תקשרת אחר.

פרסומים הנעשים בחשבונות יעודיים והמגיעים לקבוצות הרלוונטיות ביותר למושא הפרסום בהם אף הם מגדילים את פוטנציאל הנזק שעלול להיגרם במסגרת של תביעות לשון הרע בפייסבוק. כך לדוגמא ביקורת על איש מקצוע שהייתה מפורסמת פעם בעיתון והגיעה לציבור בלתי מובחן של אנשים, יכולה כיום להגיעה באופן מובחן למי שיכולים היו להיות לקוחותיו, ולא יהיו יותר בעקבות הפרסום.

אם בתחילה נטו בתי המשפט להתייחס רק לפוסטים כאל פרסומים ולחייב את כותביהם בלבד, הרי שכיום כבר נתנו פסקי דין במסגרת תביעות לשון הרע בפייסבוק בקשר עם עם שיתוף של פרסומים וצילומים שעשו אחרים, ואפילו בקשר עם הודעות פרטיות שהועברו ברשת הפייסבוק.  

מאידך- פרסום  לשון הרע בפייסבוק נתפס על ידי בתי המשפט פחות חמור מפרסום לשון הרע במסגרת עיתונאית מקובלת, שכן הרשת נתפסת כמדיה חברתית והנכתב בה נתפס ברוב המקרים כתחלופת דעות של אנשים מהשורה- להבדיל מ"תחקירים עיתונאיים" ולכן כפלטפורמה שאין לייחס לה בדיקה רצינית ומעמיקה של דברים, שהקורא מתרשם ממנו ומתייחס אליו בהתאם.

פרסום בפייסבוק נחשב גם כפרסום חולף, שכן הוא יעלם בדרך כלל בתוך שעות ספורות בין שאר הדברים המועלים ברשת, ואינו פרסום הנשאר לתמיד כגון ספר.

אם הוגשה כנגדך תביעת לשון הרע על פוסט שפרסמת ברשת הפייסבוק או שברצונך להגיש תביעה כזאת, חשוב מאוד להתייעץ עם מומחה בתחום במטרה לייצר את האפשרות הנוחה ביותר להתגונן / לתבוע.

כתוב/י לנו.  נשמח לעזור.
 

לכל המבקש
לשאול, להתעניין ולהתייעץ:


ייעוץ ראשוני יעשה ללא התחייבות.
רצוי להצטייד במסמכים ולהעבירם אלינו לעיון טרם פנייה למתן חוות דעת ראשונית
envelop, envelop, mail, email, contact, letter
location4, location, map, marker, pin
03-648-83-84

​office@tfbs-law.co.il

רחוב עזה 52, תל אביב-יפו
print2, print, printer

חייגו 072-33-80-892
או כתבו אלינו